Kolano biegacza

Kolano biegacza - SIS Rehabilitacja sportowa Szczecin

Kolano biegacza jest określeniem potocznym.  Termin ten dotyczy schorzeń objawiających się bólem przedniego przedziału stawu kolanowego.  Kolejnym symptomem, oprócz bólu, jest obrzęk . Przyczyną tych objawów może być jeden z szeregu  różnych patologii podrażniających błonę maziową stzwu.

Błona maziowa stanowi wewnętrzną wartwę torebki stawowej. Odpowiedzialna jest za wytwarzania mazi stawowej , dzięki której możliwe jest odźywienie i ruch ślizgu powierzchni stawowych.

Jak sama nazwa wskazuje kolano biegacza dotyka zazwyczaj osób aktywnych ruchowo, a szczególnie biegaczy długodystansowych, ale również narciarzy, skoczków czy piłkarzy nożnych. Dolegliwości zazwyczaj pojawiają się/nasilają sie podczas wysiłku. Podczas biegu rzepka,  poprzez ciągłe zginanie kolana, narażona jest na stałe przypieranie jej do kości udowej. W konsekwencji tego czasami dochodzi do zaklinowania i podrażniania błony maziowej, która w wyniku tego mechanizmu przerasta, powodując stan zapalny i często ograniczenia ruchomości stawu.

Wiele publikacji zalicza do schorzenia kolana biegacza patologie stawu rzepkowo udowego (np chondromalacja chrząstki stawowej), czy zespół tarcia pasma biodrowo – piszczelowego, w którym jednak ból zlokalizowany jest po bocznej stronie stawu kolanowego.

Różnicowanie przyczyny powstania dolegliwości schorzenia  możemy rozpoznać na podstawie testów funkcjonalnych oraz przede wszystkim  przeprowadzonego odpowiedniego wywiadu, w którym opisywane charakterystyczne cechy dolegliwości wskazują nam problem.

Podsumowanie:

Przyczyny bólu:
– sumujące się mikrourazy,
– błędy treningowe (przetrenowanie, niepoprawna technika),
– wady stóp,
– patologie rzepki,
– asymetria siły mięśniowej antagonistów

Podstawowe objawy:
– ból przedniego przedziału stawu kolanowego,
– wysięk, obrzęk stawu,
– często ograniczenie ruchomości kolana,.

Leczenie:
– PRICE (P- prevention, R- rest, I – ice, C – compression, E – elevation)
– rehabilitacja ukierunkowana na zlikwidowanie przyczyny schorzenia

Zalecenia:
– odpowiedni dobór obuwia sportowego
– niedopuszczenie do nadwagi i otyłości
– rozważne i stopniowe zwiększanie intensywności swójego treningu
– zadbanie o odpowiedni trening siłowy (nóg), propriorecepcji, jak i trening ogólnorozwojowy,
– wyeliminowanie błędów treningowych
– zgłoszenie się do specjalisty

Zdjęcie: http://blog.cybexintl.com/blog/bid/61816/Truth-on-Fitness-Does-Runner-s-Knee-Only-Affect-Runners
Źródła: http://www.webmd.com/pain-management/knee-pain/runners-knee