Kolano skoczka – objawy i rehabilitacja

kolano skoczka

Kolano skoczka jest dolegliwością przewlekłą, spowodowaną zmianami degeneracyjnymi w więzadle własnym rzepki. Jest to bardzo dokuczliwa kontuzja. Wraz ze skręceniem stawu skokowo – goleniowego, kolano skoczka, jest najczęstszą kontuzją wśród siatkarzy. Ta kontuzja przeciążeniowa dotyka sportowców wyczynowych (siatkarzy, koszykarzy, tenisistów) jak i ludzi uprawiających sport rekreacyjnie.

Ból przeważnie zlokalizowany jest w okolicy dolnej części rzepki. W pierwszym etapie choroby zauważalny jest zanik przyśrodkowej głowy mięśnia czworogłowego. W kolejnym okresie natomiast często zauważalne jest u pacjenta osłabienie mięśni łydki i mięśni pośladkowych po stronie dolegliwości. Zawodnik odczuwa ból nasilający się przy schodzeniu ze schodów.

kolano skoczka

Przyczyną powstania kolana skoczka są zazwyczaj powtarzające się mikrourazy oraz  przeciążenia do których dochodzi najczęściej podczas lądowania po wyskoku. Więzadło rzepki przyjmuję obciążenie dochodzące nawet do 10-krotności masy ciała. Najczęstszymi czynnikami powodującymi przeciążenie więzadła są między innymi: zbyt twarde podłoże podczas zeskoku, dysproporcja siły mięśni zginających staw kolanowy do siły mięśni prostujących ten sam staw, przykurczone mięśnie kulszowe – goleniowe.

Stosowane badania pomocnicze takie jak ultrasonografii (USG) oraz rezonans magnetyczny (MRI) dobrze ukazują zmiany degeneracyjne oraz pogrubienie ścięgna.

W procesie usprawniania stosowany jest masaż poprzeczny ścięgna, wzmocnienie grup mięśniowych objętych atrofią oraz częste schładzanie. Kluczowym czynnikiem w procesie rehabilitacji są jednak ćwiczenia ekscentryczne, które wspomagają regenerację więzadła. Dodatkowo zalecana jest jazda na rowerze oraz pływanie. Fizjoterapeuta musi bacznie obserwować pacjenta, ponieważ często można wychwycić zaburzenia biomechaniczne, które mogą być przyczyną powstania przeciążenia więzadła. Sportowiec może wrócić do treningu średnio po około 12 tygodniach od momentu rozpoczęcia rehabilitacji. Kolano skoczka dla wielu zawodników niestety jest powodem do przerwania kariery sportowej. W przypadku nieskuteczności leczenia zachowawczego, pacjent skierowany jest na zabieg chirurgiczny. Leczenie chirurgiczne jednak zaleca się w ostateczności. Zakłada ono wycięcie fragmentu więzadła objętego zmianami chorobowymi. Po operacji niezbędna jest opieka fizjoterapeuty oraz intensywna rehabilitacja.

Zdjęcie: http://www.strength-n-u.com/insider.html?Blog_start=5