Uszkodzenia łąkotek – anatomia, objawy i leczenie

Uszkodzenia łąkotek
W stawie kolanowym znajdują się dwie łąkotki (przyśrodkowa i boczna). Obie łąkotki położone są między powierzchnią stawową kości piszczelowej, a powierzchnią stawową kości udowej. Są one kluczowymi strukturami dla poprawnego funkcjonowania stawu. Te włóknisto – chrzęstne twory spełniają wiele funkcji. Przede wszystkim odpowiadają za absorpcję drgań i wstrząsów, przenoszą obciążenia, ponadto rozprowadzają płyn stawowy oraz pomagają w przyleganie powierzchni stawowych do siebie, wspomagając stabilizacji stawu.

Uszkodzenia łąkotek

Uszkodzenia łąkotek najczęściej zdarzają się w wyniku nagłego wyprostu stawu kolanowego, bądź jego przeprostu. Łąkotka przyśrodkowa uszkadzana jest znacznie częściej niż łąkotka boczna. Do głównych objawów schorzenia należą:

• odczuwalny ból po stronie bocznej lub przyśrodkowej kolana, nasilający się w trakcie wysiłku
  • ograniczenie zakresu ruchomości kolana  („zablokowaniu kolana” – zazwyczaj wyprostu)
  • obrzęk
  • trzaski, przeskakiwania w kolanie

Po urazie, w większości przypadków, konieczny jest zabieg artroskopowy, ponieważ łąkotki z racji ograniczonego ukrwienia mają bardzo słaby potencjał do gojenia.

Podczas zabiegu artroskopowego priorytetem jest zachowanie maksymalnie dużej części uszkodzonej łąkotki. W wielu przypadkach występuje możlwiość zszycia struktur. U sportowców w przypadku konieczności usunięcia całej łąkotki wykonywany jest jej przeszczep od dawcy bądź stosuję się implant kolagenowy.

Nieodzownym czynniekiem powrotu do sportu jest odpowiednia rehabilitacja. Przy usunięciu jedynie części łąkotki trwa ona od 2 do 4 tygodni. Fizjoterapia ma za zadanie zapobiec zrostom  w stawie, wzmocnić siłę mięśniową oraz dążyć do poprawy stabilizacji oraz czucia kolana.

Zdjęcie: http://johnayresmd.com/blog/